Followers

Tuesday, September 30, 2014

Hati Yang Tak DiUndang

Salam,

Ketika pm bekerja di Ampang Park 30 tahun yang lalu, seorang perempuan berstatus ibu tunggal menjerit kuat di tepi tangga berhadapan kedai tempat kerjanya dengan kata " aku punya benda aku punya sukalah" Beliau melenting marah bilamana ada orang campur tangan dalam urusan peribadinya. Inilah dia manusia yang angkoh......Sama jugalah cakap cakap orang " aku punya kubur aku punya sukalah, jagalah kubur masing masing " Mudah mudahan dia cepat tersedar dan mendapat pertunjuk dari Allah. Hanyalah kita ini kekadang kadang jadi malas nak cakap kerana melihat perbuatannya......andainya dia boleh terjun ke dalam kolam dan membungkus diri sendiri dan kemudian golek golek masuk ke kubur, sudah pasti orang kampung tak kan susah...


Semalam, pm berkesempatan bersembang sembang dengan kekawan. Pm tanya" nak pergi umrah lagi tak ?" Sahabat nampaknya senyum aja. " saya dah pergi dua kali " jawabnya. Mungkin dua kali itu sudah mencukupi agaknya. Ada pula sahabat lansung tak pergi pergipun walaupun duit banyak. Tiap tiap tahun misti ada pergi bercuti cuti ke sana sini tapi tak kesampaian untuk UMRAH padahal kalau dikira kira belanja keluar nampak sama aja. 

"Ada orang cakap buat apa pergi umrah buang duit aja, elok pergi haji sekali " seorang sahabat bercakap. Bukan seorang cakap begitu , tapi ramai dah...Ye lah , nak pergi umrah kena keluar duit, baik tunggu haji sahaja. Pm cakap kalau kita tahu bila kita nak mati tentu senang cerita.

Beli tudung berulang kali orang tak pernah kira tapi untuk berbelanja ke jalan Allah cukuplah berkira. Tudung murah kut, manakala pergi umrah tu mahal. Habistu bercuti ke luar negara tu boleh pulak?


Apapun pendapat orang terpulanglah. Bagi pm kalau nak tunggu giliran pergi haji itu sampai entah bila tahunnya , itupun kut sampai masa umur muda. Bila dah TUA sangat, eloklah duduk di rumah, carilah HAJI yang berada dalam diri sendiri. Masa sihat sihat tak nak pergi, ada duit tak nak rebut peluang pergi umrah. Semua tunggu nak BETUL BETUL baru nak pergi. Kalau ditunggu entah bila akan betulnya, entah bila akan lurusnya. Manalah ada manusia yang tak pernah buat salah.

Bila kita cakap begini, orang akan jawab balik " kau, kau punya hal, aku, aku punya hal...kubor masing masing jaga" Senang bunyinya , indah sangat........Korang tunggulah.....


No comments: