Wednesday, May 14, 2014

Bila Rindu Ku Sebut Nama Mu

Salam,

Sewaktu menghadiri kursus umrah di dewan Utas Travel, pm telah membeli sim card saudi di atas " zain" dengan harga 50 rial. Penjualnya kata boleh terus pakai setiba di saudi nanti dan juga boleh gunakan internet. Pm sangatlah gembira kerana perkara utama ialah dapat menghubungi keluarga dan kawan kawan.


Setibanya di Jeddah banyak juga kelihatan "ulat ulat" menjual sim card di kawasan check in. Ada diantara kawan kawan yang membelinya, ada yang buat tak tahu sahaja kerana sim card Malaysia masih dipercayai untuk digunakan. Pm pula dengan muka selamba sahaja......Namun panas tidaklah sampai ke petang apabila tiba tiba duit top up diperlukan. Masa itu barulah pm tahu bahawa untuk top up sim card saudi nampaknya lebih cerewet. Kalau di Malaysia kita hanya perlu masukkkan 13 digit itu tapi di saudi mereka memerlu no pin sim card tersebut. Puaslah membelek kertas pembalut sim card namun tidak kelihatan nombornya.


Di luar banguna hotel di Madinah banyak terdapat penjual penjual sim card di tepi jalan. Sudah beberapa kali juga mereka menenyeh top up kad talipon untuk pm namun tidak berjaya. Ada pula mengambil kesempatan menjual sim card lain dengan harga yang potong leher....150 rial. Kegilaan pm mencari sim card yang sesuai membuat pm berjalan sendirian di pasar mereka. Malam selepas isya' adalah waktu yang panjang untuk shopping....


pinjam gambar google... minta halal ya.

Akhirnya pm kembali ke hotel dan bersembang sembang dengan tukang masak indonesia di sana. Dengan sebab pm begitu mudah mengikut gaya bahasa mereka, kedatangan pm disambut baik. Sambil minum minum pm minta tolong kepada salah seorang dari mereka membantu pm. Akhirnya mereka membantu pm dan membawa pm ke salah sebuah kedai talipon di malam itu..



Beliau dengan baik hati dengan menggunakan no passport beliau ketika mendaftar. Dengan mudah pm mendapat sim card baru berserta no pin sekali manakala pengunaan internet pula berlansung seminggu sehingga pulang dari Mekah. Banyak gambar gambar dapat diambil dan terus masuk ke facebook selain dari pengunaan wifi di masjid dan di bilik hotel.

Betapa pentingnya pengetahuan apabila kita dengan mudah menghubungi keluarga kita melalui vedio call dan sistem pesanan ringkas, wechat, what's up dan segalanya...Pendik kata, berhubung siratulrahim itu adalah juga ibadah...

Esoknya waktu siang, menzarah lagi sambil melihat makcik makcik yang sibuk membeli jubah untuk anak anak, menantu dan jiran mereka sebagi buah tangan sewaktu pulang..


bersambung......

No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...