Thursday, April 18, 2019

HUTANG MEMBEBAN

Salam sejahtera,

Hutang....siapa yang tidak pernah berhutang ? Boleh ke kita hidup tanpa hutang ? Zaman dulu dulu bahkan juga sekarang, cerita hutang ni tidakkan habis.

Orang yang baru mendirikan rumah tangga seketika dulu berhutang untuk membeli barang barang yang tidak pernah wujud di rumah. Ambil 5 barang sekali dan bayar di setiap bulan,........ seronok tenguk lori datang hantar TV, home teater, dapur letrik, mesin basuh , almari dan katil tempat tidur. Bermula dari sana pula, pergi ke kedai kedai runcit berdekatan rumah, buat pula hutang membeli barangan dapur dari beras sampai ke sabun segala sabun......................................

Untuk hidup kena berhutanglah. Orang zaman ini susah pula nak kahwin, apa lagi hutang ke bank pulak. Ya lah nak buat kenduri kendara, duit hantaran tidak boleh dengan  air liur sahaja. Cita cita yang baik tidak bermakna tanpa wang sebagai penjamin kehidupan. 

Selepas berhutang, paling leceh nak bayar hutang...........Bagaimana kita hendak membayar hutang dalam suasana ekonomi ekoo no money...? Susah memang susah.Ini adalah zaman orang berhutang menentukan berapa jumlah wang yang  dia boleh bayar. Syarikat tempat dia berhutang kena bersabar bila si pemiutang boleh membayar hutang.

Syarikat syarikat besar lagi kuat berhutang. Cakap pum pang pum pang sampai kederangan disebelah milik mesyuarat tapi habuk pun tak ada. Mereka hanya ada cakap tapi tak serupa bikin. Mereka berpakaian cantik, masuk bilik mesyuarat berserta fail fail besar, tapi tak ada kuasa, tak ada duit untuk menjelaskan hutang. Akhirnya hutang semakin bertimbun. Syarikat pembekal menitis air mata menuntut pembayaran 6 tahun sudah, 3 tahun sudah dan mungkin 3 bulan sudah. Kesudahannya talipon dibiar berdering tanpa diangkat, semua pakat lari bersembunyi di bawah meja.


No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...