Followers

Tuesday, April 15, 2014

Siapa Kuat

Salam,

Dulu bukan main hebat lagi.....Senang senang nak cincang orang. Paling paling tidak main pijak pijak sahaja. Asal geram main potong saja...Tu  belum lagi sumpah sumpah semacam sang kelebai....Punyalah kuatnya kalau dipijak boleh jadi abu......



Dulu, apa yang datang dapat ditepis, ombak datang boleh ditepis, kilat menyambar boleh dikuesssss sahaja. Macam badang yang makan muntah hantu.... tapi itu dulu bang oiii

Dulu, bukan main senang panjant panjat, gunung mana tak di daki, lurah mana tak dituruni....Itu dulu bang..


Tapi sekarang dah tua......urat urat dah berselirat bersimpul mati, sudah bertindan tindan macam akar pinang...sudah menjadi tempat hantu segala hantu bertenggek dan menyelam keluar masuk...


Sekarang hati hatilah...tidak semua yang indah itu bahagia, tidak semua yang cantik itu sempurna. Kalau tak larat eloklah duduk diam diam dan jangan percaya pada apa yang anda lihat...


Tuesday, March 25, 2014

Mereka Yang Kembali

Salam,

Mudahan Allah memberi keberkatan kepada anda semua....

Dah lama pm tidak menulis.....Semuanya kerana kapalterbang tu ....Hari hari asyik tenguk cerita kapalterbang. Ada pulak kekawan kita asyik copy paste je cerita tu...Mudah sangat kerjanya. Jadi pm sepertinya juga orang lain menanti dan menanti kapalterbang tu balik, mendarat di Malaysia..

.

Tentunya begitu kepayahan pihak berwajib mengistiharkan cerita yang sebenar dan benar benar logik yang boleh diterimapakai oleh keluarga mangsa. Berdepan dengan rakyat negeri Cina juga masalah besar, mereka tidaklah seperti kita. Tanyalah kepada mereka mereka yang pernah bekerja di hotel tentang sikap rakyat negeri itu sebenarnya. Tidak hairanlah pada hari ini bila mana orang atasan kita terasa pening.

Apabila TOK BOMOH datang ke KLIA menunjukkan skillnya, banyak orang suka melihat dan kemudian membuat komen yang menyebabkan TOK BOMOH marah. Kesian si Ibrahim tu......Masa nak mengundi mungkin banyak VIP jumpa dia dengan sebab nak menang. Percaya pulak time tu ya, bila sampai kes kapalterbang,.... banyak mulut pulak orang orang ni...Atau sebenarnya mereka malu tenguk TOK BOMOH duduk atas kapet dan bawa buah kelapa....



Sibuk juga, orang tanya tanya ustaz...Ustaz kata khurafat, syirik.....sedap benar bunyinya. Tok Bomoh misti marah " bukan aku yang khurafat, bukan aku yang syirik.... yang syirik tu KORANG"... begitu kut gamaknya....

Tenguk wayang kulit tu korang tak kata karut walaupun ada tukang karut, semuanya sebab dikatakan budaya dan permainan rakyat...Malahan di negeri kelantan pun tetap ada wayang kulit, orang PAS kata ok je......

تَرَكْتُ فِيْكُمْ اَمْرَيْنِ مَا اِنْ تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا اَبَدَ
كِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِى
Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya
nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku

Jangan marah sesiapalah, dari Indonesia , India, Thailand, Cina dah ramai tukang telek macam si berahim tu. Semua berikhtiar walaupun kerajaan tak nak pakai idea tu. Makcik yang balik umrah pun katanya nampak kapalterbang tu kat lautan hindi sebelum pm besar umumkan bahawa perjalanan kapalterbang itu berakhir di sana......Semua menenguk, menelek , tidak tepat ceritanya dengan sebab tidak seekor pun tahu rahsia kerajaan langit. Asal jin naik mengintai, kena tembak je...lalu turunlah dia kepada tuannya memberi khabar berita YA TAK YA.....banyak agak agak....

Lalu banyaklah orang berdoa di dinding dinding, kain rentang dan juga dalam FB, tak payah berwudu' pun....Banyak juga bersolat hajat di masjid masjid dengan sebab arahan pihak tertentu...Jangan hairan bila mana imam umumkan nak buat solat hajat pasalkapalterbang, ada jemaah yang angkat punggung terus blah.....  Tak prihatin agaknya.....entahlah.....


Biar apapun, semuanya sudah terjadi, orang islam tidak digalakkan menangis mengenang kematian sedangkan yang mati itu hanyalah jasad yang dipinjamkan. Urusan orang yang dikatakan mati telahpun selesai, bagaimana pula urusan kita yang masih hidup ini. Janganlah hanya rajin solat hajat untuk kapalterbang tetapi meninggalkan solat fardu. Jangan berwayang wayang di majlis agama dimajlis majlis perdana, pergi berdua balikpun berdua berpimpim tangan......Janganlah begitu sebaliknya berbuat baiklah dan saling berjaga jaga diantara satu sama lain.....Tidak ada tinggi rendahnya kita dibumi Allah ini kerana kita yang ada ini adalah orang orang Islam....

Monday, February 24, 2014

Hikayat Muncung Negro

Salam........,

Satu hari aku melihat orang duduk duduk di kantin, waktu itu jam 8.25 pagi. Aku mengalihkan kereta berdekatan kantin itu. Namun sebelum sempat aku bangun dari tempat dudukku, mereka yang duduk dikantin itu terus bangun meninggalkan meja. Wah.... betapa mulianya hati mereka mengosongkan meja itu.

gambar hiasan

Hari ini aku lalu di tepi kantin yang sama pada jam 8.30 pagi.... Wah mereka masih duduk duduk di kantin tersebut. Nampaknya hari ini hari yang baik juga. Aku tidak singgah dan mereka pula masih belum puas makan sebelum memulakan kerja jam 8.00 pagi....

Orang dolu dolu kata " kita ini seperti melukut di tepi gantang" Ada pun tak berguna, manakala kalau tak ada pun , memang tak jadi apa apa....

Sebenarnya di dalam badan kita ini adakalanya mata kita dan hati kita jadi benda tak berguna. Mata kita memandang orang dengan pandangan yang hina, manakala hati kita bercakap dengan tak perlu disuruh, ada sahaja ulasan buruk buruknya.

Seperkara lagi kita selalu rasa kita lebih besar dari orang lain......


Kita tenguk orang bawahan kita kecik kecik sahaja tetapi kita selalu terlupa bila orang bawahan kita berhenti kerja, mereka akan jadi orang besar besar dengan sebab mereka dah rasa dirinya tak kena mengena lansung dengan kita....

Kepada saudara sedari di luar sana, kalaulah bangkai sedara sedari boleh membungkus diri sendiri dan jatuh bergolek golek ke dalam kubur, maka dipersilakanlah menyombong diri dengan hidung setegak tegaknya.Kalau rasa tidak boleh, eloklah bermasyarakat dan berpakat pakat bersatu hati dan bukan mengajak berpecah belah, muncung sana muncung sini menunggu saat muncung anda dipancung...


Janganlah menyangka bahawa bibir anda tu tebal sangat sangat.......


Sunday, February 23, 2014

Mengidam Makan

Salam.........,

Cerita sedikit pasal makan.............

Sejak dari mula mula sampai ke Madinah, pm begitu berjaga jaga tentang soal makan. Perut rasa tak sedap je dan makanpun ala kadar bagi mengenyangkan perut. Bila tenguk benda makan, susah hatilah dibuatnya....


Gambar ini sewaktu nak balik di lapangan terbang King Abd. Aziz. Hanya beli roti tanduk tu, sedikit kentang goreng dan air teh sudah terkena 31 Rial....Memang tak kenyang tapi tekak mahu makan...


Makanan ini di dalam hotel di Madinah....ada kueh popia, ada kentang ada nuggud, nasi kuning nampak kering sahaja dan TELOR....TELOR arab ni memang warna putih, pm ingatkan telor masin atau telor itek. Kering tak berkuah dan tolaklah ke dalam tekak perlahan lahan.


Ini gambar kakak ipar pm, selera pulak dia makan. Alhamdulillah, tekak dia boleh terima....


Yang inipun lebih kurang sama jugak bila berada di Mekah, kismes je yang menarik. Maksudnya dalam pinggan memang tak penuh apatah lagi air minuman bancuh sendiri.....


Bersetentang masjidi ada komplek besar berdekatan jam besar tu....di sana pm dapat melepaskan kerinduan untuk minum teh tarik serta roti canai walaupun harganya 3 rial tiap tiap satu....



Alangkah baiknya kalau di negara arab tu ada orang jual kueh APAM. Dah tentu arab yang jual APAM akan dipeluk peluk oleh orang Malaysia


Pm nak nasihat sikit, kalau sampai ke sana, mulut janganlah gatal gatal menyebut sakit perut dan tak selera makan, nanti korang betul betul tak selera sampailah balik ke Malaysia....

Sampai hari ini pm masih belum membeli buah cempedak untuk di goreng kerana pada ketika pm melepasi kawasan ini pm terbau cempedak bukan main sedap sekali... Ada ke Arab kat sana jual cempedak goreng ?



Kalaulah ada.....tolong kasi tau kekawan yang lain......




Saturday, February 22, 2014

Pesanan Untuk Anak Anak

Salam,

Dalam lupa lupa juga masih juga teringat....

Bila motor ice cream lalu di hadapan rumah..." oppppppp ..top top" budak kecik tu menjerit. Lelaki membawa motor ice cream berpatah balik ke pintu rumah. Mahu tak mahu dibelikan juga sebab budak budak dah cakap " top"........



Ketika berjalan jalan merentasi rumah orang....." his" kata anak yang sorang ni....Esoknya pula bila berbasikal ke pasar " hissssss" dia berbunyi lagi dari tempat duduk belakang. " Kenapa dik" ibu bersuara. " Rumah orang tu ada kereta besar besar, ada sebijik ada dua bijik, kenapa kita ada basikal aja" katanya.

"Kita orang miskin, manalah mampu beli kereta" kata ibunya memberi jawapan yang paling tepat..........



Bila anak sudah besar besar, bersyukurlah dengan apa yang ada, berbuat baiklah dan bersatulah adik beradik. Bila dah berjalan jauh jauh jangan lupa balik ke rumah, bila sudah beristeri, bergirlfriend jangan lupa rumah tempat membesar semua adik beradik. Mana yang senget benget perbetulkan, mana yang suka tak suka diperbaiki........Ingatlah tempat tidur, bantal busuk.... Hari ini kalau orang pandang kita semua dengan sebab kita sudah mulai mempunyai apa apa akan tetapi asal kita tetap orang kampung yang tidak mempunyai apa apa..