Followers

Sunday, July 24, 2016

Lupakan

Salam,

29hb Julai 2016, semmuanya berakhir. Kali ini benar benar tutup kedai walaupun mungkin dulu hanya sekadar pendahuluan kata. Kini semua orang bersiap siap untuk pergi, Bungkus membungkus, lepat melipat meninggalkan kerusi masing masing..









Selepas ni tak usah tanya lagi...kita pun tidak mahu datang kesini lagi...Nak cari apa....nak cari bala, nak cari penakit....Elok kita duduk jauh jauh....cari tempat kerja jauh jauh dan melupakan segal yang ada

Monday, April 4, 2016

Sebuah Perjalanan

As salam,

Seperti yang orang lain pernah sebut, bahawa untuk pandai kita kena melalui kepayahan. Kekadang kepandaian itu tidaklah seberapa tetapi halangan dan dugaan itu berat dan pahit untuk diterima. Di dalam hidup ini kita menyarungi tubuh badan membawanya kemana mana. Rasa sakit dan nikmat adalah lumrah dan menjadi amanah kepada kita untuk mengendalinya.


Hospital bukan sahaja tempat untuk berubat tetapi tempat berehat. Sejauh manakah kita dapat berehat dan dapat menemui kerehatan itu. Makan minum mengikut masa, melalui pemeriksaan, ambil darah, keluar masuk bilik x-ray, mandi, tukar pakaian dan tidur......melaluinya berhari hari dengan kebosanan....Kata cikgu, hospital adalah tempat orang menanti rahmat Allah.

Sedar tidak sedar orang sebelah, orang hadapan kita telah bertukar..........., sedar tidak sedar orang hadapan kita telah meninggal dunia. Kelihatan hanya tubuh badanya yang tinggal tiadalah berguna lagi............


Jam 3.30 pagi setelah berjam jam berada di wad kecemasan aku dipindahkan ke wad 5D. Semua penghuni wad tidur dengan nyenyaknya. Aku tetap ada pelawat oleh jururawat yang bertugas, menghujani aku dengan soalan soalan yang sama. Macam biasa pagi pagi sudah kena cucuk, makan ubat.....namun jangan lupa solat selagi kita masih hidup bernyawa duduk didalam sangkar badan ini. Kemana pun tetap kena solat, sakit bagaimana pun tetap kena solat, tidak boleh berdiri kita duduk, tidak boleh duduk kita baring....dan akhirnya jika lansung tidak berdaya masih ada lagi solat ya....Cuma kekadang itu kita malas dan banyak alasan......



Aku tidak lama lama di 5D.....aku ada perjalanan lain.......aku kena ke Kedah ketika itu. Sebenarnya aku tidaklah sakit, yang sakit cuma tubuh aku.......

Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya. (Ar-Ra'd:4)

Dan demi sesungguhnya! Kami telah berulang-ulang kali menyebarkan hujah-hujah di antara manusia melalui Al-Quran supaya mereka berfikir (mengenalku serta bersyukur); dalam pada itu kebanyakan manusia tidak mahu melainkan berlaku kufur. (Al-Furqaan:50)


Sunday, April 3, 2016

KARNIVAL KASTURIAN

As salam,
Lama sudah saya tidak menulis dan sekian lama itu juga saya tidak menyentuh computer. Saya fikir saya tidak akan kembali ke pejabat saya oleh kerana keadaan yang tidak mengizinkan, namun hiukmah itu datangnya dari Allah dan memberi pelajaran kepada tubuh yang masih hidup......

Sebelum saya menulis cerita panjang berjela, ada baiknya saya masukkan gambar ini sebagai berita di tempat kediaman saya di Kasturi Bukit Beruntung. Pada tanggal 27hb March 2016, berlansunglah karnival kasturian di tempat saya itu. Berbagai aktiviti di jalankan di mana beberapa gambar sempat saya rakamkan melalui lanser saya....
ini gambar pintu hadapan.



Pak Siak yang begitu aktif berniaga sejak akhir akhirnya ini, kedainya berada betul betul berada di kepala simpang berdekatan pondok rela


 Aktivit perniagaan, dengar kahabarnya ada 30 gerai....





Acara berkuda...memberi peluang anak anak mengenali kuda...



Acara memanah

 Mesyuarat memilih AJK baru bagi surau ....




Wayang pacak, acara ini lambat diadakan sebaliknya diganti pada malam tadi iaitu pada  2hbapril 2016.

Diharap pada masa masa akan datang, bermacam macam perkara dapat diadakan untuk sajian penduduk kasturi khasnya dimana kenikmatannya dapat dirasai oleh sekelian penduduk sekitar yang sudi datang menjenguk....wallahualam

Thursday, March 10, 2016

Bye byeeeeeeeeee

As salam,

Hanya sedikit kata.....Selamat tinggal puteri park hotel....kalau terjun jahanam jangan bawak aku bersama. Cukup sudah sakitnya....nanti sambung cerita

Sunday, January 24, 2016

Jangan Bukan bukan

Salam,

Sekali sekali pm memandang fb pm yang dingin itu....mula mula memang rancak memenuhi gambar sendiri dan selepas itu menjadi menyampah pula. Kekadang nak copy paste benda benda bentuk agama terasa macam menunjuk pulak...Riak pula jadinya......



Setelah fb pertama kena hack, pm tak aktif lagi, tulis blog juga kurang. Mana mana kawan kawan lama cuba juga dihubungi tetapi tidaklah semeriah dulu. Mungkin banyak yang dah tua agaknya. Ada sorang dua member jenis makcik makcik hajjah timbul tapi buat sehari dua je. Salahnya pm asyik sebut cerita misteri dan tidak pula seimbang menceritakan benda benda yang orang suka. Ya lah jadi penulis kita kena ada aura yang orang suka, kalau tidak semuanya jadi tulis sendiri dan baca sendiri.



Ada kawan lama jumpa di depan hotel semalam, dia tanya pm " dah lama tak bercerita "...Betullah tu..sejak zaman mula berubah, hati orang tua dan tak sama dengan hati orang muda....Lagipun masa ni kisah politik yang hebat...macam kisah MB kedah tu.......

Buat masa ini ambiklah apa apa gambar dan tulis sajak, itupun macam tak sedap juga...Kamera pm pulak dah lama tersimpan di dalam rumah, tak pakai pun, lagipun buat masa ini tidaklah kemana kemana berjalan


Isu terbaru pm cuma dapat cucu bulan 12 dulu, dah tua dah....lepas ni tak tahulah apa nak jadi.....Duduk rumah saja ke, atau merayau lagi makan angin...


Selepas ini hendak ke arah tajuk mana ya...nantilah fikir fikirkan.... Nak cerita pasal haji pasal umrah...Cerita tu dah banyak orang tulis. Ada yang memuji dan ada yang mengata......

Semalam pm ambik kesempatan cuba tanya tanya orang yang kita kenal....Soalannya " apakah yang pertama tama perlu tahu dalam agama ? Dia orang jawab sembahyang .......Ya lah, masuk je islam terus sembahyang, pergi kursus nikah kena tahu sembahyang, masak budak budak ikut emak bapak pergi surau atau masjid pergi sembahyang......Betullah agaknya......mungkin Rawi sahabat baru dalam fb pm boleh tolong terjemah...

Mungkin kita tidak perlu fikir pasal soalan tu....kita sembahyang je lah, kita puasa je lah, pergi haji je lah....tapi tak kan nak duduk takuk tu je.......Teringat pm tentang arwah emak saudara pm  yang kekerapannya ke Mekah. Malang sekali tak sempat tanya kenapa ?.....Mungkin dia duit banyak agaknya, atau mungkin juga dia benar benar ingin mensucikan diri........ Allah juga tahu.....Kalau ikut cakap cikgu cikgu pm lagi haru.....tapi sebab dia cikgu..... kan....suka hatilah dia nak cakap apa ...

Apa apa pun disini bukan tempat tunjuk pandai....semua pendapat itu betul, semua cerita mereka benar....Cuma janganlah terpedaya dengan kata bahwa agama ini untuk syok syok, untuk feeling feeling, untuk sedih sayu pilu.untuk memori kenangan lalu.....bukan untuk memilih milih darjat, bukan untuk jawatan atau pangkat....bukan bukan bukan dan bukan...........

Semoga dipermudahkan di dalam urusan tuan tuan dan puan puan, semoga sampai ke tempat yang dituju, semuga mendapat umrah dan haji yang mabrur.....Orang islam akan saling berdoa kebaikan diantara satu sama lain dan bukan bermusuhan. Amin.....