Followers

Tuesday, July 28, 2015

Kubur Yang Hilang

Salam....

Selamat menyambut hari raya aidilfitri....apa khabar ? Dah lama tak ada entry....kurang idea nampaknya. Kemana tuan tuan beraya tahun ini ?.....

Tahun ini pm beraya di utara tanah air. Bertolak dari rumah di BBpada jam 12.30 malam(pagi) iaitu malam hari raya. Kali ini pm beraya hanya bawak hati dan tidaklah semeriah tahun tahun yang lalu. Tahun ini buged kecik, kamera tak bawak bersama, tukar wang kecil di bank pun tidak, banyak bertawakkal sajalah. Apa tidaknya, tayar kereta dah botak di belakang sebelah kiri. Segalanya ngam ngam......

Pm tak berhajat nak pakai baju melayu lengkap raya ni, memadailah jubah sebabnya raya tahun ni jatuh hari jumaat.  Nak kemanalah beraya dengan 2 kali ulang ke masjid dan tidak termasuk mata berat kerana memandu sepanjang malam dari Selangor ke Gurun, Sik kedah........Syukur alhamdulillah, pagi raya baru terperasan lupa bawa butang baju melayu dan juga kerana anak pm telah menggosok seluar pm dengan iron yang panas. Apalagi...berbekaslah seluar itu....he he.. Akhirnya pm pakai baju melayu tanpa butang, bersongkok dan kain pelekat.....Cuma tengahari tu agak ok sikit pakai jubah warna coklat.....

Dari pagi sampai tengahari mengantuk sahaja ketika khutbah...pak imam pulak ekpress saja..tau tau dah angkat takbir. Tidak termasuk suaranya tidak jelas kedengaran. Akhirnya hari raya pertama berlalu begitu sahaja.."no" terdengar takbir, "no" TV, "no" gambar raya....Hari jumaat pulak, kedah cuti raya, kedai cuti, mamak cuti, kedai cina cuti....betul betul bukak adalah station minyak Maka makanlah lemang, ketupat yang berisi beras pulut, bihun sup, laksa..........sabo jelah


Raya ke dua di rumah projek nasi ayam...Orang KL masih makan ketupat lemang lagi tapi di sini dah makan nasi berat berat. Ramailah kaum kerabat datang, bergambar sakan sehingga malam. Esoknyanya projek ke Balik Pulau di Pulau Pinang....ada makan makan di sana. Orang sana masak satay 1000/ cucuk...Ishhh pm makan hanya dua cucuk je...lain tu pm cari kedai mamak pekena nasi kandar dengan ayam madu....


Esoknya projek tempat lama di pendang kedah, anak sulung nak cari batu lesong. Hajat pm nak melihat kubur pak mertua yang tak pernah tenguk semenjak emak mertua pindah ke Sik...Sampai di sana masjid air putih masih cantik..


Cuma yang pelik, kubur dicari tak berjumpa ? Dah puas round dan baca setiap batu nensan tak jumpa jugak. Pelik sungguh, dalam anggaran 3 tahun dah hilang ?....pm tenguk banyak tanda tanah merah dan beranggapan kubur telah berlapis lagipun di kedah dilarang membena apa apa di atas kubur.......so nasiblah....

Apa apa pun bukan kerugian kepada kita, cuma anak cuculah kesian kerana tak jumpa apa apa pun sebagai kenangan. Wallahualam..

Tuesday, July 7, 2015

Rindu Raya Bersama

Salam.......

Dah membeli belah untuk berhari raya ? Tentu banyak barang barang yang telah tuan tuan dan puan puan beli. Maklumlah hari raya aidilfitri cuma setahun sekali. Yang raya lain tu memang ada tiap tiap bulan. Hari Raya bermakna kita akan berkumpul ramai ramai dengan adik beradik dan sanak saudara. Bila agaknya keadaan itu akan berulang lagi ?

Sudah kebiasaannya pada hari raya pm berada jauh di utara tanah air. Raya di KL tentu rasa agak berlainan kecuali jika kaum keluarga ada program makan bersama seperti masa masa yang telah lalu




Kalau tidak, semua berjalan jauh meninggalkan rumah usang tanpa penghuni selama satu minggu. Paling paling tidak pun hanya berada di tempat sendiri pada hari raya yang pertama.....Tapi.... kalau makan sebegini untuk satu keluarga kena siapkan beratus ratus ringgit.......

Berhari raya di utara bagi pm, seronoknya hanya kerana tenguk tenguk jalan. Rindu pada keadaan suasana kampung yang sebenar menyebabkan kita tak tidur sepanjang jalan. Waktu malam nampak pelita, ada bunyi meriam. Berlainan KL ini yang hanya ada bunyi lori lori dan bas juga kereta dan motor ....Sambutan keluarga juga sangat meriah juga jika tiada perangai masam masam muka.





Di utara, soal duit raya pula tidak semewah anak anak KL. Dalam sampul surat tidak pernah banyak tapi masih boleh dikutip dari rumah ke rumah. Di KL, masing masing beraya di rumah sendiri, makan dan minum serta menonton TV , gelak ketawa pun sendiri....Di kampung masih ada jiran tetangga, masih ada budak budak nampak tangga masjid, masih ada kueh kueh lama dan hari itu adalah hari makan sampai kenyang.

Bila orang sebut, hari raya tak perlu balik kampung.....banyak yang marah....Cam mana nak beraya tengah bandar ni.....kalau masak macam mcam pun tidaklah sesedap masakan kampung. Kalau nak beli pula harganya sangat mahal dan melampau.

Pada yang nak balik kampung tu....checklah kereta dan rumah. Paip air , tong gas, pintu belakang, reban ayam dan kucing. Jangan lupa bawa toto dan bantal extra. Jangan lupa bawak "plastik muntah"......Bawalah duit banyak banyak ya.....sebab tangan yang menadah tu pun ramai..

Sunday, July 5, 2015

Lomang Punyo Cerito

Salam.............

Ahad lalu anak pm muncul di tempat kerja pm dengan membawa dua batang lemang kiriman anak yang lain untuk dibawa pulang ke rumah. "Mana rendangnya" pm bertanya. " Tak asa" katanya. Memang pelik makan lemang kosong tanpa lawanannya. Ada juga orang makan lemang dicucah dengan "gula"......mengundang penyakit sungguh.


Sepanjang jalan pulang, kami mengintai di tepi jalan untuk melihat gerai menjual lemang... Yes... ada satu kedai di tepi jalan dekat dengan sg choh...anak pm bergegasa ke sana dan tiba tiba dia balik dengan muka yang muram." Tuan kedai cakap tak boleh jual rendang saja, kalau nak kena beli dengan lemangnya sekali' cam tu lah bunyinya...

Pelik betuk orang melayu ni ya....Lemang ada harga, kuah rendang pun ada harga..Kita nak beli randang saja tapi tak boleh. Akhirnya kami masuk ke bazar ramadan....Kali ini jumpa orang jula rendang seperiuk ...dia tidak pulak suruh kami beli buluh lemang dengan daun pisang pun....

Zaman ni orang malas nak buat lemang tapi tolong jangan menipulah. Kita orang ni kecik kecik beranak tepi lemang....Dah lah jual lemang tanak, isi tak penuh..harap batang lemang je  yang panjang. Tak termasuk isi dalam tak masak, ada yang rentung sebelah.......

Wednesday, July 1, 2015

BUDAYA MELANTAK

Salam,

Selamat berpuasa semua pm ucapkan dan juga selamat makan dan minum di waktu berbuka dan waktu sahur. Kalau cepat cepat makan , nanti tercekik pulak....


Ini adalah gambar pinggan pm petang semalam. Sebenarnya tidak tahu nak makan apa....sampai ke meja makan tu, carilah sedikit daging dan kuah, lepas ternampak mee...jadi campurkanlah dengan nasi...sambil sambil tu makan pengat pisang...isssss merepek sungguh cara buka puasa ni...


Cam ni rupanya hidangan yang tersusun, senduklah sesuka hati. Petang semalam anak dara pm ajak makan bersama budak budak kolej di Kepong.


Bergasak gasak budak budak mengambil makanan, pm lepaskan susunan mereka dulu dan selepas itu barulah pm menyerbu. Tak ada apa yang istimewa bagi pm bahkan lebih istimeawa lagi bazar ramadhan. Di bazar ramadhan pm boleh dapat banyak plihan


Dia orang ni ,kawan bangsa cina pun panggil datang untuk berbuka puasa. Seingat pm dulu dulu ada juga kawan pm bangsa cina yang suka tumpang sekaki berpuasa dan berbuka sama sama. Dia orang cakap seronok. Cuma tu lah...masuk islam tak mau....tak mau kena potong anu katanya....

Walaupun anda makan dalam restoran, di luar sana iaitu dibazar ramdhan sangat meriahnya dengan orang ramai...



Pelik....kan, bila orang makan benda mahal mahal waktu berbuka dan seolah olah esok tak ada peluang nak makan lagi...Semua nak telan serentak denga keadaan perut yang tidak sebesar mana..Apa apa pun ini memang budaya malaysia... Budaya melantak.....

Wednesday, June 10, 2015

Hamba Yang Kerdil

Salam,

Isu pertama fb pm hilang. Dah lebih seminggu ikhtiar contact bapak jin yahudi tu tetapi tak dapat balik jugalah. Akhirnya ambil fb yang ke 2 jadi penggantinya. Mustahak sangat ke fb ni ? Kekdang fikir memang tak berguna lansung. Benda ni memenuhkan masa kita ke arah dunia dan banyak mengajak buat dosa kering. Ada fb adalah fitnah, ada kawan kawan yang marah, tak ada masa untuk memikir tentang tuhan atau berpura pura menulis tentang tuhan tapi habuk pun tak ada......


di belakang pokok kurma..

Tapi dengan ada fb ini juga dapatlah berbincang bincang sampai ke malam, boleh upload gambar yang kita ambil di sana sini. Anggap sahaja sebagai alat menghubungkan suratulrahim............

Memang sah geng bloggerr pm hilang, geng hakikat insan, geng kenangan haji dan umrah dan yang tinggal adalah geng lawan lawan jin. Sejauh mana mereka berlawan , tidaklah diketahui. Nama admin perubatan dan gangguan jin tu sangatlah pm kagumi..pm selalu sebut Anok tok Lan. Bukan membodek tetapi kali last kami meyebut adalah Wahdatul wujud.  Akhirnya tutup kedai kerana perbincangan itu tidak sesuai di ruangan itu. Asalnya pm mahu para perawat membuka minda mengaji sedikit bab usul. Bukannya perawat di sana tak tahu tapi ingatan ini adalah untuk orang orang muda yang baru mencebur diri di dalam bidang perubatan. Maklum, tujuan murni mereka itu akan terganggu dengan sebab sebab benda yang sedikit ini. Yang hendak mereka lawan adalah sesuatu yang telah berusia ratusan tahun....Bukan mudah...bukan mudah tanpa guru besar dan bukan mudah jika bersendirian.....

Pm terasa jugak pm ni salah, hidup menjadi nasi tambah sahaja. Pm hanyalah blogger , hidup menulis sebagai seni kehidupan itu. Perubatan bukanlah bidang pm walaupun memang benar pm adalah belajar sikit sikit faham tentang hal itu. Sikit sikit itu tidaklah mencukupi untuk menandingi nama nama hebat mereka, bahkan mereka lebih tahu bidang mereka. Dalam gelak ketawa pm pernah bertanya bolehkah air spoket motor dan air pluq motor digunakan dalam perubatan gangguan jin ? Nyata, member hakikat insan tumpang ketawa sampai ada yang suruh guna minyak hitam....Tidak mustahil tapi ini kerja orang bengong ...kan ?

Selalunya pm cakap kita kenakan bayaran pada pesakit. Ada orang cakap kita kena ikhlas hati dan apa yang kita pakai adalah ilmu Allah...Sebenarnya terpulanglah. Arwah guru pm pernah berpesan supaya pm bukak RM 7.50 sahaja....ini adalah sebabnya adik angkat pm orang Negeri Sembilan ada membuka lebih dari itu di dalam perubatan.......Bukan nak kaya pun hanya sebagai syarat.....Tapi pm ni tak minatlah....klw setakat anak anak di rumah ubat sikit sikit tu memadailah.....Bagi chancelah kepada orang lain?

Pm pernah kena sihir ke ? Pernah....siapa cakap tak pernah, ...umur sahaja yang panjang...Nasiblah kalau terlepas, kalau tak terlepas tentu dah lama menonggeng....Apa ayat nak dibaca klw terkena sehir ? Ini payah nak cakap. Orang suruh berdoa, itupun sebelum kena. Kalau dah kena susah jugak.....

Kepada rakan rakan di dalam fb , baik apa group sekalipun...pm nal minta maaf dengan gurau senda pm yang kasar kasar tu. Sorry...pm bukan perawat....hanyalah nasi tambah.....Salam buat kakak ungku balqis, kakak sue balenza, mudah mudahan mendapat tempat rawatan yang baik....Di ruangan fb ini bukanlah jalan penyelesaian, jangan menepuk air di dulang......marilah berikhtiar senyap senyap........

Pm nak balik ke bidang pm balik dan hanya sebagi pemerhati kepada group perubatan ini..