Followers

Wednesday, July 1, 2015

BUDAYA MELANTAK

Salam,

Selamat berpuasa semua pm ucapkan dan juga selamat makan dan minum di waktu berbuka dan waktu sahur. Kalau cepat cepat makan , nanti tercekik pulak....


Ini adalah gambar pinggan pm petang semalam. Sebenarnya tidak tahu nak makan apa....sampai ke meja makan tu, carilah sedikit daging dan kuah, lepas ternampak mee...jadi campurkanlah dengan nasi...sambil sambil tu makan pengat pisang...isssss merepek sungguh cara buka puasa ni...


Cam ni rupanya hidangan yang tersusun, senduklah sesuka hati. Petang semalam anak dara pm ajak makan bersama budak budak kolej di Kepong.


Bergasak gasak budak budak mengambil makanan, pm lepaskan susunan mereka dulu dan selepas itu barulah pm menyerbu. Tak ada apa yang istimewa bagi pm bahkan lebih istimeawa lagi bazar ramadhan. Di bazar ramadhan pm boleh dapat banyak plihan


Dia orang ni ,kawan bangsa cina pun panggil datang untuk berbuka puasa. Seingat pm dulu dulu ada juga kawan pm bangsa cina yang suka tumpang sekaki berpuasa dan berbuka sama sama. Dia orang cakap seronok. Cuma tu lah...masuk islam tak mau....tak mau kena potong anu katanya....

Walaupun anda makan dalam restoran, di luar sana iaitu dibazar ramdhan sangat meriahnya dengan orang ramai...



Pelik....kan, bila orang makan benda mahal mahal waktu berbuka dan seolah olah esok tak ada peluang nak makan lagi...Semua nak telan serentak denga keadaan perut yang tidak sebesar mana..Apa apa pun ini memang budaya malaysia... Budaya melantak.....

Wednesday, June 10, 2015

Hamba Yang Kerdil

Salam,

Isu pertama fb pm hilang. Dah lebih seminggu ikhtiar contact bapak jin yahudi tu tetapi tak dapat balik jugalah. Akhirnya ambil fb yang ke 2 jadi penggantinya. Mustahak sangat ke fb ni ? Kekdang fikir memang tak berguna lansung. Benda ni memenuhkan masa kita ke arah dunia dan banyak mengajak buat dosa kering. Ada fb adalah fitnah, ada kawan kawan yang marah, tak ada masa untuk memikir tentang tuhan atau berpura pura menulis tentang tuhan tapi habuk pun tak ada......


di belakang pokok kurma..

Tapi dengan ada fb ini juga dapatlah berbincang bincang sampai ke malam, boleh upload gambar yang kita ambil di sana sini. Anggap sahaja sebagai alat menghubungkan suratulrahim............

Memang sah geng bloggerr pm hilang, geng hakikat insan, geng kenangan haji dan umrah dan yang tinggal adalah geng lawan lawan jin. Sejauh mana mereka berlawan , tidaklah diketahui. Nama admin perubatan dan gangguan jin tu sangatlah pm kagumi..pm selalu sebut Anok tok Lan. Bukan membodek tetapi kali last kami meyebut adalah Wahdatul wujud.  Akhirnya tutup kedai kerana perbincangan itu tidak sesuai di ruangan itu. Asalnya pm mahu para perawat membuka minda mengaji sedikit bab usul. Bukannya perawat di sana tak tahu tapi ingatan ini adalah untuk orang orang muda yang baru mencebur diri di dalam bidang perubatan. Maklum, tujuan murni mereka itu akan terganggu dengan sebab sebab benda yang sedikit ini. Yang hendak mereka lawan adalah sesuatu yang telah berusia ratusan tahun....Bukan mudah...bukan mudah tanpa guru besar dan bukan mudah jika bersendirian.....

Pm terasa jugak pm ni salah, hidup menjadi nasi tambah sahaja. Pm hanyalah blogger , hidup menulis sebagai seni kehidupan itu. Perubatan bukanlah bidang pm walaupun memang benar pm adalah belajar sikit sikit faham tentang hal itu. Sikit sikit itu tidaklah mencukupi untuk menandingi nama nama hebat mereka, bahkan mereka lebih tahu bidang mereka. Dalam gelak ketawa pm pernah bertanya bolehkah air spoket motor dan air pluq motor digunakan dalam perubatan gangguan jin ? Nyata, member hakikat insan tumpang ketawa sampai ada yang suruh guna minyak hitam....Tidak mustahil tapi ini kerja orang bengong ...kan ?

Selalunya pm cakap kita kenakan bayaran pada pesakit. Ada orang cakap kita kena ikhlas hati dan apa yang kita pakai adalah ilmu Allah...Sebenarnya terpulanglah. Arwah guru pm pernah berpesan supaya pm bukak RM 7.50 sahaja....ini adalah sebabnya adik angkat pm orang Negeri Sembilan ada membuka lebih dari itu di dalam perubatan.......Bukan nak kaya pun hanya sebagai syarat.....Tapi pm ni tak minatlah....klw setakat anak anak di rumah ubat sikit sikit tu memadailah.....Bagi chancelah kepada orang lain?

Pm pernah kena sihir ke ? Pernah....siapa cakap tak pernah, ...umur sahaja yang panjang...Nasiblah kalau terlepas, kalau tak terlepas tentu dah lama menonggeng....Apa ayat nak dibaca klw terkena sehir ? Ini payah nak cakap. Orang suruh berdoa, itupun sebelum kena. Kalau dah kena susah jugak.....

Kepada rakan rakan di dalam fb , baik apa group sekalipun...pm nal minta maaf dengan gurau senda pm yang kasar kasar tu. Sorry...pm bukan perawat....hanyalah nasi tambah.....Salam buat kakak ungku balqis, kakak sue balenza, mudah mudahan mendapat tempat rawatan yang baik....Di ruangan fb ini bukanlah jalan penyelesaian, jangan menepuk air di dulang......marilah berikhtiar senyap senyap........

Pm nak balik ke bidang pm balik dan hanya sebagi pemerhati kepada group perubatan ini..




Thursday, May 28, 2015

Cerita Aku

Salam,

Entah kenapa rajin pulak pm layan fb group perubatan dan gangguan jin. Di samping merapu, pm pun sukalah cari kawan. Banyak juga nama nama hebat pm jumpa di sana dan idak baik bagi kita mempertikaikan kemmpuan mereka. Apa apa sahaja kira pm setuju sahajalah. Zaman dah moden, nak cari tok bomoh dan orang rukyah memang senang. Cuma klik saja kat google.

Dulu pm suka juga dekat group hakikat insan. Lama lama pm dah rasa pelajaran pm dah cukup kat group sana, pm pun keluar grouplah. Bagi cahnce le budak budak bertekak dan bertelagah kat sana. untung batu timbul, untung sabut kelapa tenggelamlah.

Sebenarnya malas nak jadi panglima atau tok bomoh ni. Penat berjaga malam, kena berwirid berjam jam nak tambah power kecuali kalau kita ada jin besar jadi sahabat sejati. Apa apa kes, kita tolak kat jin tu, janji ada upah untuk dia. Kalau tak ada upah, dia pulak cekik kita....

Banyak juga perubatan guna kaedah jin ni...tak mengaku je dan mungkin tak perasan. Dalam bahasa kita sebut " amalan berkadam atau aku akuan" Kalau nak cari yang betul betul jalan, kena bertahun tahun jugak baru jumpa. Biasanya mula mula belajar fahaman kita memang tak kena punya. Lama lama diperhaluskan , jadi eloklah tu. Jadi selepas tu buanglah segala tangkal dan keris atau apa perubatan dan kembali kepada alquran. Tahap ni kena bagi free lah perubatan dan modal pun tak banyak. habis kuat segelas air paip.......

Kalau orang tak sabar mcam pm tak usah jadi perawatlah, tok bomoh pun tak payah. Nanti niaya orang kena pelempang. Pm lebih suka duduk menulis, ceritakan pengalaman masa lampau.....dan kegilaan pm semasa budak budak .....

Tuesday, April 21, 2015

Bukan Rahsia (4)

Salam,

sambungan................

Shalat adalah kunci darisegala kebaikan"...........................



Hari yang ke dua iaitu hari Sabtu, petang itu pm mandi dan entah macam mana ternampak perut pm bengkak sebelah kiri. Masih teringat pm bahawa adanya tukang urut memberitahu biras pm bahawa pm menghadapi penyakit hati ( hati kurang berfungsi baik). Risau dengan keadaan itu pm tunjukkan kepada semua orang yang berada di dalam rumah. Mereka nampak risau, pelik dan segalanya. Maka bermulalah era jampi menjampi......puh kanan puh kiri...puh depan puh belakang .....

Malam itu pm pergi berurut lagi. Kali ini pm tunjukkan kepada tukang urut itu. Malam itu juga perut pm diuli uli seperti menguli roti canai. Seluruh badan ditekan sana sini. Sedap memang sedap dan kekadang rasa nak menyepak pun ada.

Esoknya hari Ahad kami bergerak ke Simpang Empat, hanya bertujuan berjumpa seorang doktor cina tua dengan kerana untuk mengambil ubat emak mertua. Dalam giti gitu, masuk juga ke klinik menunjukkan perut dan belakang badan yang gatal itu. Doktor kata ini kayap....kayap ini tenggelam tidak keluar.....Masalah ni...seingat pm hari tu dapat suntikan dari doktor di kawasan rumah pm. Orang kayap mana boleh suntik suntik. Penyudahnya ambil ubat, dan balik ke rumah berjampi denga seribu jampi dan tepeklah bedak sejuk


Macam biasa, tambah lagi mc berikutnya.....



Malam itu masuk malam ke tiga, berurut lagi. Kali ini beritahu tukang urut pasal kayap tu tapi dia kata ini bukan kayap.....pulak......Bila tanya emak mertua dia kata kayap ada 7 jenis.....Tukang urut kata ini " api api". Payah benar ni......Akhirnya tanya bomoh google......

dijawabnya :

Jenis-jenis kayap.
Selain kayap ular,
Kayap api2
Kayap tompok
Kayap selendar
Kayap harimau
Kayap bersambung (umur pendek)

Rupanya sama jugak. Maka penatlah aku berpantang sepertinya pantang orang demam campak. Hari hari makan sawi, makan ikan bawal...mana yang bisa bisa yang berjenama seperti KFC MC Donald, tambah terlarang. Kambing sotong, kerang, udang......isssssssh.........buahan yang menjalar.....issssssh....layan sahajalah..

Ramuan ramuan ditepek, anak pula suruh buat jus pokok duit duit dicampur dengan air kelapa dan minum
Rasa macam makan buah belimbing je.....


Pm pun maklum ada banyak ubat, pilihlah mana satu.....Di dalam facebook pm postkan bahawa pm sedang sakit. Ramai kawan kawan mendoakan supaya cepat sembuh. Seorang kakak dalam fb pm hubungi terus melalui fb iaitu Kak Juriah. Kawan kawan dalam Qlbu Mukmin Baitullah juga pm hubungi dan menceritakan bab sakit ini. Fendy bertanyakan pm, apa khabar...pm jawab dah sihat dan dah jumpa ibunya segala sakit. Ghairah benar pm cuba memahami kenapa pm sakit dengan sakit yang tersangat menanggungnya di dalam jasad..........nak mati ke, nak punah ke nak pupus ke atau tuhan nak bagi tahu sesuatu.......

Pernah pm terdengar cerita bahawa orang yang sakit dihospital itu memerlukan rahmat Allah. Cakap orang mana pernah habis, kita ini asyik diberi racun, suruh cari merata rata........

Ringkasnya tuan tuan, sakit itu dari Allah....rasa sakit dan sedap itu dari Allah...Sakit itu adalah nikmat...

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?


Rasa sakit itu akan mengajar kita MENGINGATI allah , bukankah dia yang berikan sakit itu.... Bersyukurlah tuan tuan kerana kita masih diberi peringatan, bersyukurlah justeru kerana kita masih hidup dan kemudian bersabarlah........

Kenapa tak cakap dengan pm hari tu...Asyik asyik suruh sabar, orang tak sabar itu adalah orang tak ada iman. Iman boleh tumbuh gitu gitu je ke ?...............

Ya lah siapalah kita ni nak diajar tunjuk orang.......tahan telinga sahajalah daripada apa yang orang cakap. Kepada saudaraku diluar sana, buangkanlah keluh kesah anda, pergilah belajar tentang tuhan yang esa itu dimana mana. Mudah mudahan mendapat pertunjuk.

Wallahualam......

Sunday, April 19, 2015

Bukan Rahsia (3)

Salam,

Menyambung entry

Beberapa hari kemudian menghubungi anak di Melaka dan menayatakan hasrat untuk pergi berurut. Masalahnya pm tidak dapat memandu kereta lama lama kerana berlakang sakit. Setelah dia setuju kami pun bertolak dari rumah ke Pahang dahulu kerana ada kenduri yang perlu dihadiri.

Jam 8.00 malam 3/4/2015  bertolak ke sana melalui jalan karak. Nampaknya ok sahaja dan sempat singgah di hentian Bentong Kemudain meneruskan perjalanan ke Beserah.............Jam 12.00 sampai di Beserah, dan pada ketika itu tuan rumah tidak dapat dihubungi, nasib baik kami ingat rumah mereka. Malam itu tidor di hotel 



Esoknya bertolak ke Hotel Sri Malaysia memenuhi kehndak tuan rumah singga jam 3.30 petang Sabtu 4hb March 2015. 


Kesempatan yang ada, menyebabkan pm dapat bertemu Hasslan tanpa anakanda puteri kutub selatan...

Petang itu kami bertolak ke Melaka melalui jalan kuantan segamat.................Sepanjang perjalanan pinggang terasa lenguh walaupun duduk bodoh tidak memandu. Dapatlah melihat kampung orang, jalan jalan lama yang kalau kereta rosak memang parah dibuatnya.

8.00 malam masuk ke Melaka dan terus ke Masjid Tanah ke rumah cucu kepada seorang bomoh patah . Seperti baisa dengan keadaan perut lapar, beraturlah menunggu giliran. Sampai ke gilitan pm, badan pm pun diketuk oleh budak itu. Tidak ada bicara yang memuaskan, ya lah kan niat datang nak berubat, jadi berubat sahajalah walaupun keputusannya adalah "O"......................Balik ke rumah anak makan dan tidur...., esoknya balik KL

2 hari pm bekerja dan akhirnya pm bercuti dengan niat untuk balik berurut di Kedah pula. Masa tu juga kawan kawan nasihat pm" bersabarlah"....Kali ini pm cakap, apa pun jadi pm nak cuti, potong gaji pun tak apa...pm tak perduli lagi pasal kerja....Badan pm sakit sangat....

Dengan berpakat ipar duai, pm balik ke Kedah pada malam khamis 9/4/2015. Esok paginya sampai iaitu hari Jumaat. Hari Jumaat sebanrnya hari yang pendek sebab kena tidur sekejap dan kemudian kena pergi solat Jumaat



Malam itu setelah makan bihun sup bersama daging lembu yang banyak serta minum teh halia, pm dan biras pm pergi ke rumah tukang urut dk kawasan Bris Jaya itu. " perut hang cepat kenyang, banyak angin" kata tukang urut. Betullah tu, memang perut pm cepat kenyang. Makan sikit pun dah kenyang. Tulang lari sikit katanya, dan bahagian rusuk macam pernah kena hentakan yang kuat " katanya lagi...Memori lama kena bukak ni.. Ya lah, dulu....gunung mana yang tak didaki, lurah mana tak dituruni. Dulu memang hebat, akulah orangnya....sekarang hebat itu dimana ? Adakah hebat itu tuhan ambil semuanya ?

Sememangnya orang yang tidak kenal diri ini seperti itulah rasanya. Itulah diri pm, orang yang bodoh yang tidak tahu apa apa. Orang lain belajar terasa makin pandai, pm belajar pula terasa makin tambah bodoh. Memang pm tak faham kenapa pm sakit walaupun mungkin ada agak agaknya. Sebenarnya pm dah jemu sebut sakit, dah malas dan malu pada orang. Asal jumpa orang pm cerita pm sakit belakang.....betul betul bosan........Ada sesiapa nak tolong betulkan fikiran pm ?

bersambung