Followers

Saturday, March 28, 2015

Selamat Pengantin Baru Bukit Beruntung

Salam,

Salam dari saya orang bukit beruntong, tempat orang yang selalunya beruntung. Entry apakah kali ini ? Kali ini menyebut kisah 21/3/2015.

Pm seperti juga bapa bapa yang lain melalui sejarah anak anak. Bila anak bersuara menyatakan hendak kahwin, bagi seorang bapa terasa sesuatu yang perlu diselesaikan. Pada 14/3/2015, putera saya telah selamat dihijabkabulkan dengan seorang puteri anak kepada anggota polis di masjid besi Puterajaya


Setelah itu keesokan harinya berlansung majlis di Puterakaya di present 9....


Minggu ke dua bertarikh 21/3/2015, berlansung pula kenduri di rumah saya sendiri di Bukit Beruntung. Kenduri agak sederhana, dibantu oleh adik beradik dan jiran tetangga. Bermacam macam juadah dihidangkan. Ada yang masak sendiri dan ada yang datang mengejut entah dari mana. Pendik kata mewahlah segala bentuk makanan sehingga ke petang. Rugilah mana mana kawan kawan yang tak datang......






Semua buat sendiri kecuali kemah sahaja kena sewa. Hatta periuk belanga dan pelamin pun datang sendiri adanya.....

Kerjasama orang lorong itu sangatlah dihargai kerna bantuan mereka secara terang dan tersembunyi








Doa pm untuk melihat majlis ini berjalan dengan baik telah makbul. Saudara mara dekat dan jauh datang menghadiri majlis ini. Kawan kawan lama, kawan kawan yang tidak kenal, orang orang surau as soodiqin juga datang....






Syukur alhamdulillah..............semua sudah berakhir

Wednesday, March 25, 2015

Beruk Bukit Beruntung

Salam,

Malam itu semua orang sibuk, maklumlah nak buat kenduri kahwin. Kenduri main pakat pakat dan tidak melibatkan katerng. maksudnya cincang sama sama dan makan sama sama. Zaman ni, kerja mcam tu dah payah dah. Kalau nak diikutkan siapa nak susahkan diri, adik beradik yang ada pun bukan kuat seperti dahulu. Semua dah dekat pencen, anak anak pulak sibuk mengasuh baby. Jadi untuk menyedapkan cerita, siapa yang nak tolong datanglah....Pm panggil orang kawasan dekat rumah di Taman Kasturi Bukit Beruntong tolong projek pm tu.




Biras dan kakak ipar dari kampung datang awal awal iaitu hari rabu minggu lepas. Merekalah jadi tulang belakang projek. Ialah nak membeli beli barang buat kenduri pun misti ada penasihat. Di samping itu buatlah projek membetulkan rumah.




Pengantin pun touh up inai yang hampir hilang, manakala budak budak bermain main di luar rumah. Pm pula mengambil kesempatan menbuta di atas kusyen......

Tiba tiba pm dikejutkan dengan suara bising yang agak kelamm kabut. Heran juga melihat semua orang lari masuk ke rumah. Barang barang ditinggalkan begitu sahaja termasuklah sebesan besar ikan kembong yang telah dicuci. " masuk masuk, ada beruk terlepas " kata mereka. Pm pun sama sama lari masuk ke rumah kerana terkejut beruk juga, tak nampak pun beruk  pada masa itu.

Untuk memuaskan hati pm jenguk ke sebelah rumah dan ternampaklah seekor bapak berukberjalan  menuju ke rumah pm. Berani beruk ini dan tidak takut orang pun. Pasukan peronda rukun tetangga tiba ke rumah pm memberitahu bahawa beruk ini telah menggigit beberapa orang sebelum ini. Di dalam hal ini mereka juga tidak berani mendekati beruk itu. Menurutnya lagi polis dan JPAM telah dimaklumkan. Seorang pertugas pm dapati dengan berani mengejar beruk itu sehingga ke belakang rumah. Kemudian desas desus mengatakan bahawa pertugas itu juga telah digigit beruk sehingga luka di tangan kana dan kiri.......

Malam itu keadaan memang tidak menyenangkan kerana beruk tersebut round satu taman, entah rumah siapa kena panjat, entah siapa lagi akan kena gigit. Esoknya dengar beruk tu dah kena tangkap. Dalam gitu gitu pm terasa lucu juga sebab pm lari laju macam diaorang jugak manakala pengantin pun tak cukup tapak kaki berlari sehingga tercampak inai dijarinya...


Peristiwa beruk masuk taman ini menjadi buah mulut penduduk setempat dan bermacam macam cerita di dengari. tuan beruk pun enatah siapa dan tidak berani mengaku....Yang kesiannya orang yang kena gigit, kena duduk dalam hospital........

Wednesday, March 11, 2015

Bicara Tentang Hati ( Bukit Beruntung)

Salam,

Semalam saya pulang ke rumah agak lewat justeru kerana acara singgah menyinggah yang sangat membosankan. Tempat terakhir saya singgah adalah tesco Bukit Beruntung yang dikenali oleh adik beradik sebagai tempat jin bertendang.

Dalam keadaan keletihan saya melewati pintu tesco membawa kad jemputan kahwin untuk sahabat saya yang kebetulan berniaga di sana. Saya terlihat seorang peminta sedekah sedang makan dimana di hadapannya ada satu tong plastik berisi duit, Di luar tong itu tertulis "OKU", manakala di tepinya terdapat dua tongkat miliknya. Saya terus berlalu masuk ke dalam tesco................




Apabila saya keluar dari tesco, saya melihat peminta sedekah itu sudah masuk ke dalam keretanya. Dia sendiri memanda dengan laju keluar dari kawasan tesco. Saya tertanya tanya di dalam hati siapa sebenarnya OKU, saya atau dia ? Adakah saya mempunyai mata tetapi tidak mahu memandang, mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar dan mempunyai hati tapi tidak rasa apa apa ?



Soalannya adakah dia OKU yang berjalan menggunakan tongkat ?, adakah dia OKU yang memandu kereta "manual". Adakah dia mengutip derma untuk OKU atau untuk dirinya sendiri. Di dalam keadaan tertanya tanya itu, tiba tiba muncul sekeluarga berbangsa cina. Bapaknya terjerit jerit memarahi anaknya, dari pakaiannya menunjukkan dia adalah orang biasa dan menaiki kereta sejenis dengan OKU tadi.

Saya rasa hati saya menimbulkan keraguan yang jahat yang mana sepatutnya saya memandang dengan kebaikan. Tentu rasa pelik jika seorang polis memandang dengan kebaikan kepada kejahatan pencuri. Tentu rasa pelik jika kita tidak mendidik dan mendisiplinkan kejahatan itu supaya menjadi kebaikan.

Apapun tanyalah hati tuan tuan, apakah ucapan tuan tuan....." sebuah rumah yang dipenuhi dengan budak bujang dan didatangi oleh banyak anak dara, seorang lebai tunduk malu berzikir melewati rumah itu ke msjid......hati yang mana yang hendak dijaga ?

Tuesday, March 10, 2015

Bukit Beruntung Beraksi

Salam,

Beberapa hari ini sibuklah makan kenduri. Jagalah kesihatan dan jangan pelahap sangat, terutama yang sebaya saya.......

Hari itu rumah saya kenduri, kenduri mengajak jiran sebelah menyebelah pakat pakat dan minta bantuan dihari kenduri anak saya. Kenduri kecil kecilan tetapi memerlukan juga tenaga.



Ada kawan kawan di surau bertanya tak ajak orang surau ke ( surau as soodiqin). Saya jawab, tang pakat pakat tu saya ajak orang sebelah menyebelah je tapi hari kenduri saya panggil orang surau buat tahlil.

Kenduri malam itu diserikan dengan seperiuk bihun sup. Jangkakan tidak ramai orang tapi jadi ramai juga dengan sebab kebaikan jiran jiran saya orang Kasturi Bukit Beruntung.


Saya teringat kata kata sahabat saya orang surau di sana, kami tidak pilih sesiapa, sesiapa jemput kami datang. Demikianlah kata kata yang sangat mengajak kepada kebaikan dan tidak ada pilih bulu. Mungkin ada setengah setengah tempat memilih ahlinya sahaja dan tidak termasuk perbezaan fahaman politik. 



Ye lah, tidak semua orang itu sama. Ada yang bekerja mengikut shift, ada yang bekerja di tempat yang jauh dan ada yang uzur serta segalanya. Soal surau adalah terbuka untuk sesiapa. Saya cadangkan biarlah ada anak anak muda diketengahkan kerana orang orang tua bakal pergi dan meninggalkan pelapis yang baru. Beliau setuju dengan pemikiran saya.

Saya gembira dengan kedatangan jiran jiran sekeliling saya, bahkan adik beradik di kampung pun saya jemput datang pada malam itu. Kalaulah ibu bapa saya masih ada lagi tentu mereka tumpang gembira. Gembira kerana kami meneruskan kehidupan bermasyarakat dan tidak hidup dalam keadaan kera sumbang. Di dalam hidup kita, kalau kaya pun kemanalah nak dibawa kaya itu, kalau nak berlagak pun kemanalah nak dibawa lagak itu. Saya berharap adik beradik terus bersatu, melupakan soal remah temeh dan saya berdoa semuga Allah menurunkan tenteranya dari langit, memperlihatkan sesuatu sehingga menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan. Amin...

Monday, February 23, 2015

Santau Angin

Salam,

Sudah lama pm tidak menjengah ke kampung maupun mendengar kisah sok sek sok sek di sana. Sempatlah juga pm melawat sahabat pm di Batang Kali. Kawan sama sepermainan dan satu cikgu, cuma bagi pm dia ini lebih pandai dari pm


Perjumpaan malam itu menyaksikan tentang keuzuran beliau. Dari raut muka yang sugul, serta batuk batuk serta suaranya yang kekadang kadang tenggelam jelas menunjukkan kesakitan beliau. Beliau kematian isteri tersayang beberapa tahun lalu dan mengambil keputusan berkahwin semula dengan seseorang yang diharap boleh menjaganya seiring meniti usia yang semakin senja. Dalam percaya tak percaya beliau menceritakan bahawa beliau mengidap penyakit itu adalah berpunca dari santau angin. Sudahpun berubat tetapi penyakit itu terus berulang ulang seolah olah sangat berkehendak kepada kematian beliau. Semuanya kerana gara gara harta pusaka ibu mertuanya sebelum isteri pertamanya meninggal. Bagaikan tidak percaya bahawa perbuatan shir itu adalah berpunca daripada  iparnya yang tamak.




Di dalam zaman moden rupanya masih ada lagi manusia suka membuat kaedah ini. Satu kaedah yang sukar dipercayai dan dikesan dan juga dianggap sebagai pembohongan yang besar. Doktor di hospital tidak menyatakan dia sakit apa apa kecuali sakit tekak padahal beliau mencungap cungap lelah tersandar di tepi pokok.

Di dalam google menterjemahkan seperti berikut :  

Santau terbahagi kepada dua: 

Jenis Pertama – Santau yang diperbuat daripada adunan tertentu secara hakiki iaitu tidak melibatkan jin dan syaitan. Santau jenis ini agak mudah dirawat. 

Jenis Kedua – Santau yang disertai dengan pemujaan terhadap jin dan syaitan. Santau ini juga dikenali dengan ‘Santau Angin’. Santau ini agak sukar dirawat kerana ia melibatkan jin yang memiliki sayap dan terbang di udara. Biasanya mangsa akan menjadi kurus kering. 

iika seseorang mempunyai ciri-ciri berikut maka beliau disyaki telah terkena santau:
- Batuk yang berlarutan, kadang-kadang batuk berdarah dan bernanah dan keluar debu-debu kecil seperti serbuk kaca.



Apapun ceritanya santau tetaplah santau iaitu sebagai alat pembalas dendam dengan tanpa mengira hukum hukum dan aturan alquran. Semuga cerita yang sedikit ini menjadi panduan dan peringatan kepada kita semua. Harta benda pangkat dan wanita, boleh mengubah hala tuju keinginana. Wallahualam.