Followers

Monday, July 1, 2013

Bayangan Gurauan

Salam.....

Waktu budak budak dulu sememangnya akal tidak panjang. Pm selalu mengalami masalah keresahan, dada berdebar debar tanpa sebab. Puas jugalah minum air jampi sampai berbotol botol sedangkan keadaan begitu juga tanpa ada perubahan. Dengan siapa hendak mengadu ? Ibubapa kita orang kampung manalah tahu apa apa, lebih lebih orang akan suruh kita bersabar... Ujian Allah..



Keadaan demikian menyebabkan pm suka bersunyi diri , duduk sendirian di mana tanpa teman. Kehidupan kawan pm pula gembira sahaja dan seronok ke sana kemari, dapat mandi sungai, menonton wayang bermain bola dan sebagainya....Pm menghiburkan hati di masjid, duduk sendirian di sudut sudut. Pm tidak jumpa apa apa , bahkan hati begitu kosong.......


Suatu hari pm pergi bersendirian ke tanah kuburan. Tidak ada sesiapapun di sana malahan juga hantu tidak kelihatan melompat lompat. Keadaanya sungguh sunyi sepi dan cuma angin yang bertiup sepoi sepoi bahasa. Tidak ada suara menjerit seperti dalam cerita tanah kubur, muzik nasyid juga tiada....................



Pm, duduk ditepi kubur arwah datuk. Tidak ketahuan apa lagi nak baca kerana sudah banyak  membaca. Apa yang jelasnya pm tidak temui apa apa dan pm juga tidak tahu pm sedang mencari apa. Akhirnya dengan tiba tiba pm tercium bau kuat kapur barus. Pm rasa terkejut sebab sudah lama tidak ada orang meninggal dunia. Hati tertanya tanya dimanakah datangnya bau tersebut. Dengan tidak berlengah lengah lagi pm terus cabut keluar dari kawasan itu. Pm rasa takut, tapi takut pada apa ya ?





# kesimpulannya
Jangan biar anak anda hidup dalam keadaan tertanya tanya.....

5 comments:

Queenie said...

salam PM, apa khabar? saya baca entri ni sedih pun ada tergelak pun ada...

saya masa kecik2 dulu pun camtu juga..saya rasa takder org yg sudi faham jiwa saya kecuali arwah ayah, tapi ayah selalu jauh...tu yg saya selalu pencilkan diri, keadaan ni terbawak2 sampai ke besar, saya tak reti nak bercampur ngan org, tak suka bercampur pun ya jugak...

setuju ngan PM, jgn biarkan anak2 hidup dlm keadaan tertanya2, saya mmg akan selalu dekati anak2, bertanya aktiviti dan masalah mereka, biarlah saya ni tka moden mcm wanita lain yg bekerja pejabat, saban hari duduk ceruk dapur jer tapi saya happy sebab anak2 selalu ada saya..saya maksudkan perkataan SELALU itu, ianya takleh ditukar ngan ringgit, saya tak pernah bercaya pada Quality Time yg diwar2kan, bg saya tu cuma ayat2 nak cover kekurangan dan kelemahan diri...sebab bila anak2 diam tak semestinya dia ok, dia terima cara kita dan dia takder masalah, sebaiknya biarlah kita jadi tempatnya mengadu, dari dia pergi cari orang lain utk mengadu, kesian anak2, mereka kan anak2 kita...kenapa mesti cari sumber lain, kan?

elly nadyra said...

eh tau lak dia dok berkalih time ada bau kapur barus ye.....mmg la kadang2 kita tak tau pe nak buat, tak tau nak react camner, tak tau nak respon camner, sampai kadang2 tak sedar apa yang kita buat dan apa yang kita nak buat sebenarnya

atuk said...

Assalamualaikum PM

Al Fatihah untuk Allayarham datuk PM

ANIM said...

pm..tentu ada kesan dan hikmah dari kesabaran itu, sekarang.

dulu, saya diminta tinggal menemankan arwah nenda saya yang keseorangan di kampung. di usia 11 tahun, saya tertanya2 mengapa saya yang terpilih di antara adik beradik yg lain..sendirian menguruskan makan minum dan persekolahan tanpa ibu, tanpa ayah, tanpa adik beradik yg lain. namun, sekarang, saya tahu ada hikmah disebaliknya.

p/s insya-Allah, saya juga tak takut gelap, tak takut hantu..mungkin itu salah satu hikmahnya, nak ajar saya jadi berani

Panglima Muda said...

alhamdulillah rupanya banyak orang seperti saya...jangan biarkan anak anak kita begitu