Followers

Wednesday, July 24, 2013

Hikayat Orang Kampung

Salam.........

Di tengah tengah mula merasai semangat berhari raya, pm diselubungi ingatan keresahan. Anak yang sudah besar besar masih lagi pm fikirkan. Kata orang di dalam setandan pisang tidaklah semunya baik. Tapi itu pisang, pisang tidaklah sama dengan manusia yang berakal ini.



Seorang anak pm yang dikira baru hendak memulakan kehidupan ini didapati tidak menentu pekerjaannya. Nasibnya tidak begitu baik walaupun pm berusaha membantunya. Dia ini asyik terniaya sahaja dan hasil dari tekanan itu beliau berhenti kerja. Sebagai bapak kita ini hanya boleh memberi jalan, sebaliknya dia semistinya mempunya kekuatan tersendiri. Namun jika bekerja dan dapat gaji tidak menentu dan lewat tentulah kena ikhtiar cari pekerjaan lain. Sudah banyak cerita mengenai setengah setengah company memakan kudrat orang secara percuma dan kemudian kasi bungkus tanpa membayar gaji.

Memandang kepada keadaan anak pm membuat pm melihat orang bawahan pm. Mereka agak selesa walaupun sudah tua. Rupa rupanya semakin tua semakin nak senang dan semakin teruk karenahnya mengalahkan budak budak. Waktu raya inilah orang tua tua meroyan jadi budak budak yang tak pasal pasal "absent" dan menangis di malam raya.  Pernah disatu malam raya pm dapat panggilan talipon dari salah seorang isteri pekerja memberitahu bahawa suaminya sakit kena sampuk dan tidak dapat datang bekerja. Begitulah, orang yang tak ada kerja sibuk mencari kerja manakala orang yang sudah mempunyai kerja pula suka membuat benda yang bukan bukan. Sekarang ini suami orang itu sudah tidak kena sampuk lagi kerana sudah meninggal dunia......innalillah hiwaina ilaihi roo jiunn.


Sekarang ini pm tengah sangat sangat bersabooo dan belumlah masuk antu lagi. Bulan puasa ini bulan yang berkat dan penuh hikmah. Kata orang janganlah kita berburuk sangka kepada Allah kerana tiap tiap sesuatu terjadi tentu ada kebaikannya. Wallah hualam.......

Kepada mereka yang berada di luar sana pm nak nasihat jangan buat kerja kartun dan jadi pemalas . Ada orang berhenti kerja semasa nak raya ni dan selepas raya mereka cari kerja balik....Ada yang ttidak bekerja di sepanjang bulan puasa ini...Itulah manusia

No comments: