Monday, September 27, 2010

Negaraku Tanah tumpah Darahku

Salam,
Semalam hari Ahad, aku kerja jugak. Orang kerja dihotel macam nilah. Hari minggu orang berehat dirumah kita masih berada ditempat kerja. Orang kerja kilang pun cuti Sabtu Ahad.... boleh jalan jalan sane sini. Orang Melayu memang suka macam tu, suka juga cuti selalu, suka kerja yang relax relax tak payah beban kepala otak nak fikir yang berat berat. Kalau tak caya tanyalah " kau kerja mane ?" Dia jawab " aku kerja relax je , best . bos aku pun ok je" Inilah dia melayu, bangsa aku jugak..................

Korang tau kat hotel ada kerja part time di Banquet, mane mane hotel cam tu lah , misti ada punya. Biasalah ada kerja susun meja, hias meja, letak makanan dan bagi orang makan seterusnya basuh pinggan. Hari cuti sekolah aku tenguk anak anak bangsa lain buat part time tulah. Aku tenguk muka dia orang siang malam dan ada juga yang tak balik rumah. Bayaran part time dapat , makan pun dapat dan tidur bilik hotel pun dapat. Function melambak sampai ada budak Banquet yang muntah muntah. bukan muntah mengandung dan buang anak tapi muntah tenguk duit. Anak bangsa aku, sedap duduk kat rumah, duduk kat CC, duduk sama girl friend dan bercerita panjang lebar tentang perjuangan bangsa. moral, menjadi suara rakyat , mengadap buku dengan penuh keyakinan..................... Siapa yang ajar benda ni.... Mat Saleh atau Jepun

Bapak pernah cakap... ya lah cakap orang tua " Tunku duduk diam diam, ini negara biar saya jaga saya perentah, cukup tahun tunku dapat elaun, cukup tahun dapat bonos ,cukup umur dapat pencen" Betul ke cerita tu?  Dulu selepas sahaja SPM anak anak bangsa aku tak mahu kerja kotor, tak mahu ke sawah, potong getah, sapu jalan, bahkan jual jering kat tepi jalan pun malu. Semua nak kerja opis, dudduk dalam air cond, kerja gomen. Dapat pulak kerja tu , pasal kat pejabat daerah tu ada suku sakat kita, busuk busuk pun kerja JKR. LLN atau Jabatan Parit dan Taliair.

Sekarang kabel berkabel pun ada jugak......yang datang penjuru kampung pun senang dapat kerja. Kita kat bandar ni , mohon sampai bertahun pun KIV...sebabnya suku sakat kita dah tak da dah... Lagipun suku sakat kita lebih suka tolong orang luar dari adik beradik sendiri. Suku sakat kita lebih suka bela indon, bela nepal, bela bangla...

Sekarang nikan bangsa aku nak ajak bangla tu makan sireh, ajak nepal tu bersunat ajak indon tu duduk satu rumah, peluk cium sayang, mengaku anak bagi surat beranak, bagi ic.... Betul betul masuk melayu tapi nyanyi lagu negaraku tak tahu.....

Raya tahun ni aku pakai baju melayu, aku pakai songkok,aku pakai samping sebab aku tahu bahawa aku ini melayu, inilah pakaian bangsaku. Aku tak perduli kalau Arab gelak kat aku, aku tak perduli kalau Scotland gelak kat aku, aku tak perduli kalau Pakistan gelak kat aku... Aku tetap Melayu yang pernah didik oleh penjajah supaya bersenang lenang, bergembira dengan joget lambak 7 hari 7 malam. 

Suatu hari ibu mertuaku bertanya padaku... " hang kerja apa? Hang kerja opisboy pun tak pa.... kerja tetap ada pencen"........ Nak buat macam mana ya......Aku nak tipu dia pun boleh .... aku nak cakap besar pun boleh..... aku nak cakap hari hari aku jumpa orang besar, PM . TPM . AAM pun boleh sebab aku ni kerja kat hotel....Cam mana besar pun aku tetap kuli . Kuli No One.....................................

Aku sayang kat emak mertua aku, dia orang tua tak tahu apa apa, kasihan kerana kena tipu dengan cerita rekaan , kasihan kerana sudah pun dapat bantuan warga emas, dari zakat, dari Jabatan Kebajikan......... Apalah yang nak dia dia beli ? Kain batik, gelang emas atau membela biawak hidup...................

No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...