Saturday, September 4, 2010

SESAT DI MASJID INDIA

Semalam Dewi dan Acik meredah Jalan TAR menuju ke Masjid India. Banyak kelihatan baju kain yang cantik cantik tetapi harganya juga tinggi tinggi menunjukan kepada kita bahawa keadaan ekonomi bukannya pulih. Bayangkan juga zakat fitrah pula sudah mencapai RM 7.00. Tahun depan mungkin boleh mencapai RM 10.00, siapa tahu.

Dewi kelihatan tersenyum. " Disana kita pakai baju gamis  pak" katanya. " Berapa harganya" aku bertanya. "Sekitar RM 20-30 " katanya. Acik membelek belek kain cantik itu penuh keinginan. Ternyata harganya RM 150.00. " Kalau begitu kalo kamu pulang. tolong bawakan 2-3 helai ke Malaysia" kataku. Kalau RM 150.00 X 3 helai, dah berapa untung.

Baju kain di Masjid India bukan kambing dan lembu yang pakai. Waktu ini kulit katak pun laku dijual walaupun yang tukang beli itu tak tahu apa nak guna. Manusia akan membazir ketika perayaan ini, mereka akan beraya cukup cukup dan bersedekah juga cukup cukup. Orang di Malaysia memang mewah, orang orang Indonesia pun tumpang mewah. Lihat sahaja di kawsan pasar pasar dan bazar tentu sekali 80% semua orang dia. 20% orang kita yang sesat datang tapi kena belit juga dengan mereka. Taukeh memang orang kita tapi makan atas angin, malas nak berniaga sendiri.

Nak salahkan siapa ? Jangan marah pabila bendera dipijak pijak kerana kita sendiri tak tahu nak buat apa dengan bendera itu. Anak anak trainee tidak banyak masalah di Malaysia kerana  setiap kedai dikunjungi bukan lagi milik orang Malaysia. Bahkan kedai kedai sembelihan ayam juga, mereka juga jadi taukehnya. Soal halal tak halal tak usah tanya .



Tanya Dewi....

No comments:

TUBUH YANG DURHAKA

 Salam, Manusia ini kalau terlalu sangat rasa sakit, dia akan hilang sabar. Marahnya bagai tak mengenal tuhan dan mula merapu dana cakap yan...