Followers

Wednesday, September 29, 2010

Kad Pengenalan Siapa

Salam,
Semalam ada seorang budak perempuan masuk kerja disini. Umur 20th, boleh tahan juga kalau orang muda tenguk dan boleh mengurat. Rahim datang berjumpa aku dan bagi tau aku bahawa budak ni lain macam nampaknya. Aku tanya kenapa, dia kata budak tu ada IC tapi cakapnya macam orang Indonesia. Pelik juga kenapa HR ambik budak tu , dia orang tak tahu beza ke?

Mau tak mau aku pergi jenguk kat HR, nak tenguk borang kerja dia. Memang sah IC Malaysia tapi tulisan dalam borang meragukan. Bahagian sekolah tak tulis apa apa, beranak di Hospital Selayang, alamat di Lipis Pahang. Ada tulis nama tapi tak ada tulis binti apa-apa. Pengabisan kata HR cakap bahawa perempuan ni sekolah cuma setakat darjah enam. Macam mana nak tahu IC tu betul atau tak betul. Jadi taliponlah ke Putra Jaya JPN. Dia suruh kita hantar surat kepada pihak JPN untuk pengesahan atau suruh budak tu pergi JPN buat surat pengesahan.... Cara ni lambat, naik bas pun bukan free.

Aku taliponlah kekawan kat atas bukit tu , kut boleh menolong. Dia orang cakap ini IC betul . Habis macam mana? Kalau IC betul pun , dia ni siapa ? Aku suruh HR sakat budak tu, minta tulis sekolah kat mana, mintak surat beranak ke...... HR panggil budak tu dan tambah sedikit cerita . Dia kata dia sekolah kat SG Taman Selayang (1) dari tahun 1996 sehingga 2005... Lamanya sekolah tapi setakat darjah enam sahaja dan aku tak pernah dengar nama sekolah SG Taman Selayang. 

Hari ni dia tak datang kerja pun................bukan salah aku.... dia takut kut... Member aku dari bukit nak turun tenguk betapa cantiknya gadis itu


3 comments:

aesya_echa said...

aik pelik??
nanana..jgn kena tipu..hehehe~

Mankuchai said...

sah pakai I/C orang lain...bahaya betul la

ENTRI TERBARU :RUMAH TERBUKA : Jangan buka semua !

Nori said...

Salam ziarah.
Perkara seperti ini banyak sekali berlaku di sabah & sarawak sana?!!!